Inspirációk

Ophelia

Ophelia

Alexandre Cabanel (French, 1823-1889) - Ophelia, 1883 (Oil on canvas)

Egy fűzfa hajlik a patak fölé,
Mely szürke lombját visszatükrözi.
Ahhoz vivé ő eszelős füzérit:
Csalán-, kakukfű-, torma-, kosborát
(Ezt pásztorink durvábban nevezik,
Holtember-ujjnak szűz leányaink).
Ott egy behajló ágra koszorúját
Függesztené, s a mint kapaszkodik,
Egy gonosz ág letört; s ő maga is
Gyom-ékszerével a siró folyamba
Zuhant alá. Ruhája szétterűlve
Mint hableányt tartá fen egy korig;
Mi közben régi nótákból danolt,
Mint ki nem is gyanítja ön baját;
Vagy oly teremtmény, ki a viz-elem
Szülötte és lakója. Csakhamar
Azonban ittas és nehéz ruhái
Dallam köréből levonák szegényt,
Sáros halálba.    

Shakespeare: Hamlet, dán királyfi - VII. szín (Fordította: Arany János)

alexandre_cabanel_ophelia.jpg

Ophelia Tovább
Joseph Stella - Red Amaryllis, c. 1929

Joseph Stella - Red Amaryllis, c. 1929

Joseph Stella (1877-1946) olasz születésű amerikai festőművész észak-afrikai és barbadosi utazásai során megérzett egy művészi ihletet, hogy trópusi madarakkal és virágokkal foglalkozó festmény sorozatot készítsen. Ezekben az életszerű munkákban, például a „Red Amaryllis” – ban Stella jól elkapja a trópusi virágok intenzív élénk vörösét és buja zöldjét a sötét háttér ellenében… valahogy egy természetes és természetfeletti állapot együttes ábrázolását sikerül elérnie…

joseph_stella_red_amaryllis.jpg

Joseph Stella - Red Amaryllis, c. 1929 Tovább
A Nap életet ad

A Nap életet ad

Frida Kahlo (Mexican, 1907-1954) - El Sol y la Vida, (Sun and Life), 1947 - - - A Nap életet ad a növényeknek… a növényekben megjelenő női és férfi nemi szervek, mint a teremtés lehetőségei együtt védik a növekvő magzatot. A Nap és a magzat sír… Ez amiatt lehet, hogy egy 18 éves korában bekövetkezett balesete miatt Frida Kahlo-nak nem lehetett gyereke…

frida_kahlo_el_sol_y_la_vida.jpg

A Nap életet ad Tovább
The Misses Vickers

The Misses Vickers

John Singer Sargent (American, 1856-1925) - The Misses Vickers, 1884 (Oil on canvas. Museums Sheffield) – „I am to paint several portraits in the country and three ugly women at Sheffield, dingy hole.” - This group portrait was painted to mark the 21st birthday of Mabel Frances Vickers (centre), shown with her sisters Florence (left) and Clara (right). The contrasting expressions and poses of the three sisters give the painting a tense atmosphere. This is amplified by Sargent’s use of perspective, which projects the figures forward out of the dimly lit room. This portrait was painted at the Vickers’ family home, Bolsover Hill in Sheffield…

john_singer_sargent_the_misses_vickers.jpg

The Misses Vickers Tovább
By the River

By the River

John Singer Sargent (American, 1856-1925) - By the River (also known as Femme en Barque) c.1885-88 (Oil on canvas) - - - With time and creative energy to spare, Sargent spent several summers engaged in Impressionist projects. These were nourished by his contact with Monet, whom he visited several times at Giverny, beginning in early summer 1885, and by the chance to work outdoors during the summers of 1885 and 1886 in the Cotswolds village of Broadway, Worcestershire…

john_singer_sargent_by_the_river.jpg

By the River Tovább
News

News

Blanche Paymal-Amouroux (French, 1860-1910) - News (Oil on canvas. Museum of Boucher de Perthes, Abbeville) - Paymal-Amouroux was a pupil of Benjamin-Constant, Jules Lefebvre and Albert Maignan. She became a member of the Paris Salon in 1896, where she was awarded an honourable mention in 1898.

blanche_paymal-amouroux_news.jpg

News Tovább
Un Figaro de Rêve

Un Figaro de Rêve

Jean Béraud (French, 1849-1935) - Un Figaro de Rêve (Oil on canvas) - Un Figaro de Rêve was likely produced early in Béraud’s career, between 1872-1885, and vividly relates to the work of the Impressionists in style as well as subject. Béraud was already quite adept at painting outside of the studio. The dappled brushstrokes and sun-drenched palette of the present work, and his careful observation of the landscape with the winding Seine beyond, are clearly indicative of the Impressionists’ influence…

jean_beraud_un_figaro_de_r_ve.jpg

Un Figaro de Rêve Tovább
A reader

A reader

A reader in the Caffè della Pace in Rome - Photograph by Fernando Scianna (Italian, 1943-) - “It’s his picture, like a quick, swift organization of reality, a catalyst of objective reality in photographic reality: that almost everything on which his eye rests and rises obeys his goal at that time, neither before nor later, for instant magnetism, his feelings, his will, and - ultimately - to his style.” – Leonardo Sciascia

a_reader_in_the_caff_della_pace_in_rome.jpg

A reader Tovább
The Studio

The Studio

Sir William Newenham Montague Orpen (Irish, 1878-1931) - The Studio, c.1913 (Oil on canvas. Leeds Museums-City Art Gallery) - Orpen was especially known for his penetrating sociopsychological portraits. Orpen’s works are marked by realism, rich color, and free brushwork. Here, he deals with a strong light coming through a large window. His handling of the challenging light and shadows is exceptional…

sir_william_newenham_montague_orpen_the_studio.jpg

The Studio Tovább