Németh György

Henry Moore: Locking Piece

Henry Moore: Locking Piece

Henry Moore Locking Piece, Bronze, 1963-64 Taken at the New York Botanical Garden during the 2008 Moore in America show… Henry Moore was the most important British sculptor of the 20th century, and the most popular and internationally celebrated sculptor of the post-war period… His interest in the landscape, and in nature, has encouraged the perception that he has deep roots in traditions of British art, yet his softly optimistic, redemptive view of humanity also brought him an international audience. Today, few major cities are without one of his reclining figures, reminders that the humanity can rebound from any disaster…

henry_moore_locking_piece_bronze_1963-64.jpg

Henry Moore: Locking Piece Tovább
Natalie Portman – Paris

Natalie Portman – Paris

Natalie Portman: I’ve been to Paris so much in my life that I felt [at first] like it’s very similar, and then when you live in a place, you start realizing how culturally different we are, deeply culturally different... I feel like this country has a lot of religion and a lot of freedom around that; and there, the religion is almost like love. Love and intellectualism is their sort of way…

natalie_portman.jpg

Natalie Portman – Paris Tovább
Boulevard Montmartre, Afternoon Sun

Boulevard Montmartre, Afternoon Sun

Camille Pissarro (1830-1903): Boulevard Montmartre, Afternoon Sun (1897)

Pissarro experimented with many styles: Realism in its underlying composition and depiction of cloud formations; Impressionism in its snapshot quality; and Neo-Impressionism in its use of complementary colors to heighten visual sensation… Pissarro's career, which spanned nearly four decades in and around Paris, saw great changes in the makeup of the city…

camille_pissarro_1830-1903_boulevard_montmartre_afternoon_sun_1897.jpg

Boulevard Montmartre, Afternoon Sun Tovább
The Impressionist Painters

The Impressionist Painters

The Impressionist Painters… And what a group they were, creating a new artistic vision in nineteenth century Paris, at the very heart of the artworld…

It took some time before the public learned that to appreciate an Impressionist painting one has to step back a few yards, and enjoy the miracle of seeing these puzzling patches suddenly fall into one place and come to life before our eyes…

the_impressionist_painters.jpg

The Impressionist Painters Tovább
The Looming Mountain

The Looming Mountain

Paul Cézanne (1839-1906): Mont Sainte-Victoire (c.1905-06)

This is one of the last landscapes of Mont Sainte-Victoire, favored by Cézanne at the end of his life… The view is rendered in what is essentially an abstract vocabulary. Rocks and trees are suggested by mere daubs of paint as opposed to being extensively depicted. The overall composition itself, however, is clearly representational and also follows in the ethos of Japanese prints. The looming mountain is reminiscent of a puzzle of various hues, assembled into a recognizable object. This and other such late works of Cézanne proved to be of a paramount importance to the emerging modernists, who sought to liberate themselves from the rigid tradition of pictorial depiction…

paul_cezanne_1839-1906_mont_sainte-victoire_c_1905-06.jpg

The Looming Mountain Tovább
Haverok, buli (Fanta nélkül), Sziget 2015

Haverok, buli (Fanta nélkül), Sziget 2015

Hőségben utazni, erre csak ásítoztam… de amikor szóba került a Sziget, mint egészen közeli úti cél rögtön az élet napsütötte tájképe lebegett szemeim előtt… időkészletekkel rendelkezünk, gyerünk a Szigetre. Azokkal az emberekkel, akikkel mindig öröm együtt lenni ez csak jó buli lehet. Útközben valamilyen csillapíthatatlan igényérzet volt bennem a régi bulik érzete. Minden jól alakult és mindnyájan jól szórakoztunk a jó programoknak és a jó szervezésnek köszönhetően…

Úgy érzem a Sziget elvesztette ugyan az emberszabású méreteket, de a magas eszményeket kergetés és az emberek közötti pimasz-fölényeskedő magatartás hiánya miatt a tömegméretek ellenére is csak ajánlani tudom…

sziget_fesztival_2015.jpg

Haverok, buli (Fanta nélkül), Sziget 2015 Tovább
A tenger az más…

A tenger az más…

Nem szeretek utazni, de a tenger az más… A tengertől hazatérve még napokig a hullámok, a sós víz, a parti homok és a sziklák járnak a fejemben. A legerősebb emlékek a hajnali és a késődélutáni fürdőzések a tengerben. A színes-titokzatos tükröződések és árnyékok fényjátékai fürdés közben, ezt csak a tenger tudja… a tengeri táj e kellékeit hiába keresnénk máshol… A móló, a ringatózó jachtok az éttermek-étlapok minden a tengerről szól, ez nagy öröm és nagy küzdelem. A tengerparti emberek életkedvvel telítve kedvesek, kicsit nagyképűek, de nyugodtak, mert tudják - ha egyszer úgy alakul - a legvégén úgyis a tenger győz…

tenger_naplemente.jpg

A tenger az más… Tovább
A vadvirágokról

A vadvirágokról

Estefelé locsolok a kertben. A nap még dühödten villog, nem enged a harmincöt fokos hőségből. Elzárom a vízcsapot. Inkább lemegyek a kert végében csordogáló (esős időben gőgösen hömpölygő) patakhoz könnyedén átugrom. A túlparti mező mintha fittyet hányna az augusztusi hőségre. Az éles sárga fényben nézem a mező virágait, locsolás nélkül is fegyelmezetten virágoznak, sűrűn összeölelkezve, alázatosan és láthatóan boldogan… Majd lassan visszasétálok a kertbe a „civilizált” virágok közé… locsolás közben csodálkozva, megkönnyebbülve kissé irigykedve gondolok a vadvirágokra, igen, a természet rendben van, stabil…

vadviragok.jpg

A vadvirágokról Tovább
Nyárhajnali ébredések

Nyárhajnali ébredések

A Nap még a felébredéssel próbálkozik, de a fák közötti mocorgás-madárcsiripelés visszavonhatatlanul jelzi a reggelt. Ilyenkor nap mint nap elcsodálkozom, hogy milyen szép a nyári reggel: a harmat csillogása a virágokon, a fűszálakon, a bokrok és a fák levelein… Majd az ébredező napsugarak fák között megvillanó fényei kicsábítanak a teraszra - a levegő friss. Igen, mindenben egység és összhang ilyen a nyári reggel…

napfelkelte_1.jpg

Nyárhajnali ébredések Tovább
A flower

A flower

Georgia O'Keeffe (1887-1986): Petunia No. 2 (1924)

Petunia No. 2, one of O'Keeffe's first large-scale renderings of a flower, represents the beginning of her exploration of a theme that would mark her career. In this painting, she magnifies the flower's form to emphasize its shape and color... She stated that "nobody really sees a flower - really - it is so small - we haven't time - and to see takes time... So I said to myself - I'll paint what I see - what the flower is to me but I'll paint it big and they will be surprised into taking time to look at it."

georgia_o_keeffe_petunia_no_2_1924.jpg

A flower Tovább
The Snow Effect

The Snow Effect

Camille Pissarro (1830-1903): Road to Versailles at Louveciennes (1869)

In this early Impressionist effort, Pissarro captures a fleeting sensation of the winter season, constructing his composition through the use of quick dashes of color. The long shadows cast on the new-fallen snow by passersby explore the atmospheric effects of cold winter light… The freshness and thickness of the brushstrokes, most easily identified in the trees' branches and the colorful garments of the townspeople, are the sort of constructive building blocks Pissarro would eventually pass down to Cézanne. The more smoothly distributed paint of the sky and the snow-covered ground demonstrate Pissarro's transformation of Realist naturalism into what would become the experimental, rough Impressionist aesthetic…

camille_pissarro_road_to_versailles_at_louveciennes_1869.jpg

The Snow Effect Tovább
L'Origine du monde

L'Origine du monde

Gustave Courbet (1819-1877): The Origin of the World (L'Origine du monde, 1866)

Courbet regularly painted female nudes, sometimes in a frankly libertine vein… But in The Origin of the World he went to lengths of daring and frankness which gave his painting its peculiar fascination… Such unsanctified nudes provoked much discussion about flaws in Courbet's character and art, but the artist reveled in the added attention and increased reputation as a confrontational artist… The Origin of the World, now openly displayed, has taken its proper place in the history of modern painting…

gustave_courbet_l_origine_du_monde_1866.jpg

L'Origine du monde Tovább
Sleep

Sleep

Gustave Courbet (1819-1877): Sleep (1866)

This work shows Courbet's interest in an erotic Realism that became prevalent in his later work… Raw eroticism is delivered without aid of cupids or mythological justification of any kind, making this work vulgar to those with the prevailing taste of the day. Such unsanctified nudes provoked much discussion about flaws in Courbet's character and art, but the artist reveled in the added attention and increased reputation as a confrontational artist…

guatave_courbet_1819-1877_sleep_1866.jpg

Sleep Tovább
süti beállítások módosítása
Mobil