Németh György

Painted on the street at night...

Painted on the street at night...

Vincent van Gogh (1853-1890): Cafe Terrace At Night (1888) here you have a night painting without black, with nothing but beautiful blue and violet and green and in this surrounding the illuminated area colors itself sulfur pale yellow and citron green… Cafe Terrace at Night was one of the first scenes Van Gogh painted during his stay in Arles and the first painting where he used a nocturnal background. Using contrasting colors and tones, Van Gogh achieved a luminous surface that pulses with an interior light, almost in defiance of the darkening sky. The lines of composition all point to the center of the work drawing the eye along the pavement as if the viewer is strolling the cobblestone streets…

vincent_van_gogh_cafe_terrace_at_night_1888.jpg

Painted on the street at night... Tovább
Joan Miró: The Tilled Field

Joan Miró: The Tilled Field

Joan Miró (1893-1983): The Tilled Field (1923-24) is an expression of Miro’s view of his farm where he grew up... His interest in art as well as animals is present throughout the piece. There are bright colors, cartoon-looking animals and imaginative shapes. Miro also painted flags on this painting to create the message of him being attached to the Catalan cause. Miro used inspiration from the places he traveled and where he grew up to create each and every creature that is featured on this painting...

joan_miro_the_tilled_field.jpg

Joan Miró: The Tilled Field Tovább
Claude Monet: Poppies

Claude Monet: Poppies

Claude Monet (1840-1926): Poppies (1873) Now one of the world's most famous paintings, it conjures up the vibrant atmosphere of a stroll through the fields on a summer's day. Monet diluted the contours and constructed a colourful rhythm with blobs of paint starting from a sprinkling of poppies. The disproportionately large patches in the foreground indicate the primacy he put on visual impression. A step towards abstraction had been taken...

In the landscape, a mother and child pair in the foreground and another in the background are merely a pretext for drawing the diagonal line that structures the painting. Two separate colour zones are established, one dominated by red, the other by a bluish green. The young woman with the sunshade and the child in the foreground are probably the artist's wife, Camille, and their son Jean...

claude_monet_poppies_1873.jpg

Claude Monet: Poppies Tovább
Ha van egy kert…

Ha van egy kert…

Cicero írja, ha van egy kert és egy könyvtár, akkor már mindened megvan, másra nincs nagyon szükséged. Igaz, manapság ennél már mohóbban tervezünk, de ez a gondolat a XXI. században is elfér. Különösen mostanában, amikor Budapest benzingőzös, ózonnal telített savanyú lepelbe göngyölte magát és készül a nappali harminchét-harmincnyolc fokos végzetére. A kert ilyenkor igazi kincs, feltölt édes és könnyű boldogságérzettel… A kert hamar meggyőz: nem menni, nem utazni sehová, csak itt maradni. A kert sokunkat ellát: az édes, félénk és alázatos virágillatokra méhek jönnek hívatlanul, a madáritató inkább már madárfürdő én pedig reggel mezítláb szedem a málnát…

nemeth_gyorgy_kert.jpg

Ha van egy kert… Tovább
Piet Mondrian: Farm Near Duivendrecht, in the Evening

Piet Mondrian: Farm Near Duivendrecht, in the Evening

Piet Mondrian (1872-1944): Farm Near Duivendrecht, in the Evening (c.1916): strong lines dominate this scene of a farmhouse at twilight. The dwindling light at the end of the day creates a halo of vibrant orange around the interlocking web of barren trees, highlighting the linear patterns created by their branches. Piet Mondrian often visited this farm near Duivendrecht, a small village near Amsterdam, and made many paintings of the building and surrounding trees. This scene captures his attentiveness to the nuances of light, shadow, and reflection. The painting simultaneously hints at the artist's growing interest in the flattening of forms and the linear structures of his later fully abstract paintings…

piet_mondrian_farm_near_duivendrecht_in_the_evening.jpg

Piet Mondrian: Farm Near Duivendrecht, in the Evening Tovább
Farkas András novelláiról, verseiről

Farkas András novelláiról, verseiről

Farkas András írásai hömpölyögnek… szavak százait sodorja elénk akár naponta, mint a hirtelen jött vihar utáni áradás… nem keresi a formákat, mert az Egészről akar írni és tudja, hogy az Egész mindig formátlan… írásai derű, szórakozás, apály-dagály, az élet kóros önkívületének kifejezései, nincs kezdetük, nincs végük, folyamatosan alakulnak és megelevenednek, egybefűznek az élettel… örvényei lehúznak, hogy újra felemeljenek… és még sokkal-sokkal több…

Bátran olvassátok Farkas Andrást!

(Farkas András: Les Préludes, Les Préludes2, Les Préludes Trois, Versek, Ujjversek, Csalárd Versek, Mitológiai Versek)

Farkas András novelláiról, verseiről Tovább
Saját alkotásokat létrehozni

Saját alkotásokat létrehozni

Ha egyszerűen csak a fogyasztói magatartást akarjuk alkotóira cserélni (vagy időnként felváltani) az nem művészet, de nagyon jó. Próbálunk a fogyasztás „mint életcél” helyett saját alkotásokig eljutni. Saját alkotásokat létrehozni (nem imitálni) jó dolog, akár néhány egyszerű alkotó pozíciótól is színesebb, ízesebb, örömtelibb lesz az életünk. A művészetig eljutni, vagy csak bámészkodni tátott szájjal, rosszindulat nélkül, tökéletes süketségben, ebben tehetünk valamit, tennünk kell valamit! Mert a művészet bizonyos reményt ad az élethez akkor is, amikor a filozófia csődöt mond. De milyen a művészetet létrehozó művész és mit tehet? A művész éljen a saját világában, légkörében. Ebben csak egyféle meglepetés érheti, a nehéz feladat csodálatos kalandja. Kapcsolata a társadalommal érzékeny pilléreken nyugszik, sok finom adaptációs folyamaton kell átesnie, hogy a társadalomba integrálódjék. Tudnia kell, hol kezdődik az ő világa merre az otthona mennyi a szabadsága. Vagy mennyire bizonytalan a szabadsága, helyzete és a lehetőségei. Persze lehet, hogy a bizonytalan helyzetekben nyílik meg a művész előtt a szabadság? Ki tudja? Szóval művésznek lenni elég izgalmas kísérlet. Gyerünk, kísérletezzünk!

sajat_alkotasokat.jpg

Saját alkotásokat létrehozni Tovább
Performance, the focus on the body (Body art)

Performance, the focus on the body (Body art)

The foremost purpose of performance art has almost always been to challenge the conventions of traditional forms of visual art such as painting and sculpture. When these modes no longer seem to answer artists' needs - when they seem too conservative, or too enmeshed in the traditional art world and too distant from ordinary people - artists have often turned to performance in order to find new audiences and test new ideas.

the_focus_on_the_body.jpg

Performance, the focus on the body (Body art) Tovább
süti beállítások módosítása
Mobil